Over ons onderwijs


Bewegend leren

Als hoofd en lijf samenwerken, leer je beter. Daarom is leren bij ons nooit alleen cognitief. We bewegen, creëren en onderzoeken. Het aspect van ‘samen’ is bij deze activiteiten duidelijk aanwezig en dat komt de sfeer in de groep en school ten goede. Beweging zit verweven in ons onderwijs: van gymlessen en frisse-neusmomenten tot meubilair dat uitnodigt tot dynamisch leren.

Opbrengstgericht werken

Onze leerkrachten denken en handelen vanuit de onderwijsbehoeften van het kind. Hierbij is er aandacht voor wat elke leerling nodig heeft. Instructie en verwerking gebeurt in drie niveaugroepen per leerjaar, zodat elk kind de aandacht krijgt die hij of zij verdient en nodig heeft om nog verder te kunnen groeien. Hierbij willen we leerlingen leren zelf verantwoordelijk te zijn voor het leerproces.

Burgerschap

We zien school als een ‘oefenplaats’ voor het leven. Kinderen leren hier samenleven, samenwerken en omgaan met verschillen. Ze vormen hun eigen mening, leren die van anderen respecteren en ontdekken welke plek zij innemen in de samenleving. Zo ontwikkelen ze stap voor stap hun identiteit én de vaardigheden die nodig zijn voor actief en betrokken burgerschap.

Leesonderwijs

Lezen is de sleutel tot meedoen in de maatschappij. We hebben dan ook veel aandacht voor taalontwikkeling op Harlekijn. Met LIST-lezen zorgen we voor leeskilometers én leesplezier – en bouwen we dagelijks aan taalgevoel en woordenschat.

De gezonde school

Harlekijn is een gezonde school. We zijn ook in het bezit van het ‘Gezonde School’ vignet. We maken werk van gezondheid. Dan doen we door er aandacht aan te besteden in de lessen, gezonde keuzes te stimuleren, ontwikkelingsproblemen rondom gezondheid op tijd te signaleren (vroeg signalering) en duidelijke afspraken te maken. Verjaardagen vieren we bijvoorbeeld zonder traktaties, maar wel met aandacht en plezier in de klas. Alleen bij bijzondere gelegenheden mag er – in overleg – getrakteerd worden.

Bekijk de richtlijnen gezonde voeding en traktaties die we binnen ons IKC hanteren.