Inrichten van je eigen omgeving

 


Het laatste thema van jeelo van dit schooljaar is gestart. Van maandag 16 mei t/m woensdag 29 juni zullen de kinderen van de Harlekijn zich bezig gaan houden met ‘inrichten van je eigen omgeving’.  

Unit  1-2
Wat is de wijk Padbroek toch mooi geworden met de komst van het IKC en het beweegpark. Het is belangrijk dat de omgeving leefbaar blijft, dus is het onze verantwoordelijkheid dat we de wijk schoonhouden. Ook wij kunnen daar een steentje aan bijdragen. Met een prikstok maken we een rondje over het schoolplein en het beweegpark. Opgeruimd staat netjes!

 

De wijk Padbroek heeft een grote verscheidenheid aan woningen. Met een speurtocht door de wijk gaan de kinderen ontdekken welke soorten woningen en gebouwen er zijn: 

  • Bovenwoning.

  • Benedenwoning. 

  • Eengezinswoning. 

  • Hoekwoning

  • Flat

  • bungalow

  • molen

  • winkels

 

We gaan de woningen van veraf en dichtbij bekijken en vastleggen met een camera.

Welke ruimtes zijn er in huis en kun je daar een plattegrond van maken? 

De slaapkamer krijgt extra aandacht. Elk kind mag zijn eigen droomkamer bedenken en tekenen & knutselen. Als afsluiting zullen alle ontwerpen een plekje krijgen in de school. Ze zijn dan door iedereen te bewonderen. 


Groep 3-4

De kinderen van de groepen 3 en 4 gaan zich bezighouden met vanalles over de wijk, zoals schoonhouden van de wijk. Een veegwagentje komt bij ons op school, zodat de kinderen deze van dichtbij kunnen bekijken en vragen erover kunnen stellen aan de medewerker. Een flat, een villa, een bungalow, een hoekhuis, allerlei soorten huizen worden onder de loep genomen. Ook gaan de kinderen hun eigen huis tekenen van binnen en van buiten. En ziet een huis van tegenwoordig er hetzelfde uit als een huis van vroeger of zijn er ook verschillen?  In een wijk heb je niet alleen huizen en moet het groen onderhouden worden, er zitten ook allerlei buizen onder de grond. Hier gaan de kinderen zich ook in verdiepen met een bezoekje aan TechnoPromo met het thema ‘buizen door de wijk’. 

 

 

 

 

Groep 5-6-7

Deze groepen gaan deze periode aan de slag met het jeelo thema: Inrichten van je eigen omgeving. Hierbij leren de kinderen over hun eigen wijk nu, maar ook hoe deze vroeger was. Als eindopdracht gaan kinderen zelf hun droomwijk ontwerpen. 




 

Groep 8
Groep 8 gaat werken naar de eindopdracht ‘Historische ontwikkeling van de eigen gemeente’. Dat doen ze door een bezoek te brengen aan de FAD Foto Archief Dienst Cuijk. Ze leren waaruit een stad bestaat, wat verstedelijking is, welke soort voorzieningen er zijn. Ruimtelijke ordening komt aan bod op landelijk, maar ook gemeentelijk niveau.

Om de eindopdracht te kunnen maken, gaan ze leren om kaart te lezen en de historische gegevens van de omgeving hierop aan te brengen.