Leren voor Later

Dinsdag 8 maart 2022 gaan wij starten met het nieuwe Jeelo thema 'Leren voor later'. In dit project staat het begrip ‘ontwikkeling’ centraal. Mensen ontwikkelen zich persoonlijk, maar ook de samenleving ontwikkelt zich. Bij je ontwikkeling is reflectie op jezelf en op het verleden belangrijk. Kinderen leren dat je vooruit komt door stil te staan, terug te kijken en daarvan te leren voor de toekomst. Het doel van het project Leren voor later is dat leerlingen ontdekken wat hun talenten zijn en wat die van anderen zijn. Ze leren hoe je deze talenten kunt inzetten om doelen te bereiken, jezelf verder te ontwikkelen en daarvan gelukkig te worden.

Groep 1-2

Tijdens het thema Leren voor later gaan de kinderen van groep 1-2 ontdekken wat hun talenten zijn. Wat kunnen ze goed maar ook wat moeten ze nog leren? Welke beroepen hebben papa en mama en wat kan je later worden? Ze leren spelenderwijs in de rol te kruipen van verschillende beroepen. We openen na de voorjaarsvakantie in de klas een eigen ziekenhuis met apotheek. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer prachtige beroepen die de kinderen kunnen naspelen in de themahoek. Te denken valt aan een timmerwerkplaats en een restaurant. We zijn benieuwd over welke beroepen de kinderen graag nog meer willen weten en leren? Als ze juf of meester willen worden, dan zetten wij graag onze talenten in. Want dat is immers het mooiste beroep van de wereld dat best een beetje extra aandacht mag krijgen!

Groep 3-4

Later klinkt nog heel ver weg. Elke dag zijn de kinderen aan het leren voor later, maar tijdens dit jeelo project staan we er extra bij stil. Wat voor beroepen zijn er eigenlijk allemaal en wat zijn mijn talenten? Wat wil ik later worden en wat moet ik kunnen om dat beroep uit te oefenen? We hebben een leuke ontdekhoek in de klas tijdens dit project en gaan op zoek naar onze eigen talenten!

Groep 5-6-7

Veel personen uit de Nederlandse geschiedenis hebben nog steeds een belangrijke invloed op ons huidige dagelijks leven. Ze hebben een uitvinding gedaan of gestreden voor iets waar wij nu nog steeds veel plezier van hebben. Maar er zijn ook fouten gemaakt. Daar kunnen wij van leren en er zo voor zorgen dat dat niet meer gebeurt. Tijdens dit project gaan we aan de slag met maken van een tijdlijn, we gaan ons verdiepen in heel veel verschillende beroepen en we gaan op onderzoek naar de verschillen overeenkomsten tussen beroepen van vroeger en nu. Tijdens dit project gaan wij ook een spellenmiddag houden met kinderen uit de onderbouw, zodat we van elkaar op school kunnen leren. Kortom een leerzaam project met vele verschillende invalshoeken.

Groep 8

In groep 8 gaan we leren over Nederlandse koloniën, over de eerste en tweede wereldoorlog, over Nederland en de EU en over de oorlog in Srebrenica. Een rondleiding langs de Kazematten zal er zijn en een verteller komt er in de klas. Tijdens dit project maken we een tijdlijn en gaan er gedichten en verhalen geschreven worden. De afsluiting van het thema voor de groep is het deelnemen aan de herdenking op 4 mei in Cuijk. Meer informatie hierover volgt later.