Omgaan met de natuur

Waarom dit project?
Natuur vind je in het klein: in de tuin, in het park, in de berm en de sloot. En in het groot: in de zee, in het bos en op de hei. In dit project onderzoeken kinderen planten en dieren en hun omgeving, waardoor ze kennis opdoen over de natuur.
Het doel van dit project is dat kinderen leren dat planten en dieren afhankelijk zijn van elkaar. Ze leren ook dat mensen niet zonder planten en dieren kunnen leven. Ze beseffen dat we daarom zuinig met de natuur moeten omgaan. Dit project loopt van maandag 15 mei t/m vrijdag 29 juni 2023.

Groep 1 en 2
Om de natuur ook echt te beleven gaan we er natuurlijk weer op uit. Een wandeling naar de ‘kikkerpoel’, het volgen van een kabouterpad en deelnemen aan de club De Beestenbende. De school ontvangt vanuit de gemeente prikstokken en handschoenen om de natuur rondom de school weer een beetje mooier en schoner te maken.
In de klas hebben we nu al een aquarium staan om kikkerdril te zien veranderen in kikkervisjes. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als het zover komt dat we een of meerdere kikkertjes terug kunnen brengen naar de kikkerpoel

Groep 3 en 4
Wat is eigenlijk het verschil tussen een plant, een boom en een struik of zijn er geen verschillen? ­­­­­­­­­ Leven op het strand en in de berm en in de sloot dezelfde dieren en planten? Alle vogels lijken op elkaar, maar er zijn heel  veel soorten.
Vogels zijn niet de enige dieren waar wij het in groep 3-4 over  gaan hebben. We leren een aantal gedichten over dieren en gaan kunstwerken maken met planten en dieren in de hoofdrol.

Groep 5 en 6
Groep 5/6 gaat de komende periode op een spannende ontdekkingsreis binnen het thema: Omgaan met natuur. Leerlingen leren alles over: planten, voedselketens, biotopen en hoe we met zijn alle verantwoordelijk zijn voor de natuur en het behoud ervan. Daarnaast gaan de leerlingen experimenteren met het laten groeien van tuinkerst. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met planten die alleen siroop krijgen in plaats van water of planten die geen zonlicht, maar onnatuurlijk licht krijgen?

Groep 7 en 8
Planten zijn heel belangrijk voor mensen en dieren. Planten zorgen voor zuurstof en zijn ook  een belangrijke voedselbron. Daarom moeten we zuinig zijn op planten en hun omgeving.  We moeten planten ruimte geven om te groeien en te vermeerderen. Toch zijn we er niet  altijd zuinig op. Soms zonder dat we ons daarvan bewust zijn.  Ze leren over bloemen, zaden, vruchten, bollen en knollen… over het ontstaan en over de groei, maar ook gaan ze ontdekkend leren om te kijken wat er gebeurt als je iets verandert in het groeiproces. Leren over energiebronnen, maar ook over je eigen invloed op het milieu.